Sunday 4 December 2011

Kemahiran menulis


Tulisan ialah lambang bunyi bahasa yang telah dipindahkan dalam bentuk grafik bagi melahirkan perasaan , fikiran dan idea.Menulis adalah proses memindahkan lambang –lambang bunyi yang tersusun dan teradun bagi melahirkan bunyi –bunyi yang bermakna serta dijadikan alat komunikasi.

Peranan Tulisan
  • Untuk mendirikan       asas yang kukuh supaya seseorang kanak-kanak itu dapat melahirkan idea , fikiran serta perasaan dengan baik , pantas dan cekap.
  • Untuk membolehkan kanak-kanak menyusun huruf-huruf menjadi suku kata , perkataan dan ayat sebagai alat komunikasi dalam kelompok masyarakat.
  • Untuk membolehkan kanak-kanak berkemahiran dalam satu komponen bahasa dan meluaskan pengetahuan , perhubungan serta matlamat hidup.
  • Untuk menyediakan ,menyemai ,mengasah serta mengukuhkan minat serta mengukuhkan minat serta bakat kanak –kanak sebagai memenuhi kehendak masyarakat moden.
  • Untuk menghasilkan bentuk –bentuk penulisan kreatif  seperti pantun,syair ,sajak dan lain- lain bentuk  puisi  dan prosa yang dapat menberikan kepuasan jiwa dalam pemikiran , perasaan bukan shaja diri kanak – kanak itu sendiri , bahkan juga seluruh insane umumnya.
Peringkat –peringkat perkembangan Bahasa
a)pra tulisan
Pra tulisan merupakan satu peringkat yang perlu dilalui oleh kanak –kanak bagi menyediakan  diri ke arah melahirkan lambang – lambang bunyi khusus yang diterima oleh kelompok masyarakat . Pada peringkat kanak –kanak membuat contengan di atas permukaan benda-benda yang sedia ada dalam persekitaran mereka dengan menggunakan bahan= bahn yang boleh meninggalkan kesan ke atas permukaan benda tersebut.

b)tulisan mekanis
Setelah kanak-kanak melalui proses pra tulisan ,sepatutnya mereka telah faham dan boleh memegang pensel serta duduk dengan betul dan selesa .Sebagai permulaan untuk memberi  kemahiran dalam penulisan mekanis  murid –murid diminta membentuk huruf –huruf pada permukaan kertas kosong tanpa garisan .Setelah kemahiran didapati memuaskan barulah latihan membentuk huruf diberikan .Bermula dengan ruang garisan yang lebar / luas membawa lembaran bergaris kecil/sempit.

c) tulisan kreatif
Diperingkat ini diharapkan kanak-kanak dapat menggunakan kemahiran yang diperolehi di peringkat mekanis untuk menggunakan daya kreatif untuk membina ayat , mengarang cerita , mengarang pantun ,sajak ,teka –teki  dan menulis surat kiriman.



0 comments:

Post a Comment